پارک گلخانه استانبول
نوشته شده توسط : badsa

پارک گلخانه استانبول

پارک گلخانه استانبول ( Gülhane Park )، پارک شهری تاریخی و یکی از قدیمی ترین مکان های واقع در استانبول است. این پارک در طول تپه ی کوچکی بین سرای بورنو ( Sarayburnu )، کاخ توپکاپی و چیزمه کاپیسی ( Çizme Kapısı ) امتداد پیدا کرده است. بی دلیل نبوده است که این پارک را "گلخانه" نامیده اند؛ در گذشته جهت غرق کردن کاخ توپکاپی در عطر روح انگیز گل های رز و ایجاد چشم اندازی دلپذیر، این مکان به باغِ گل رز تبدیل شده بود.


پیشینه گلخانه استانبول

زمانیکه محمد فاتح با ورود کشتی هایش به این سرزمین عصر جدیدی را برای شهر رقم زد، در ساخت استحکامات دور سرایبورنو لحظه ای درنگ نکرد و حتی دستور ساخت عمارت کاشی کاری شده ( انگلیسی: Tiled Pavilion، ترکی: Çinili Köşk ) را داد. با سر کار آمدن سلاطین جدید، عمارت مروارید ( İncili Köşk )، کاخ تابستانی قصر اسحاقیه ( Ishakiye Kasrı )، عمارت مرمر ( Mermer ) و عمارت گلخانه بنا نهاده شدند.

تصویری از پارک گلخانه استانبول

تصویری از پارک گلخانه

زمانیکه کاخ توپکاپی شکوه خود را از دست داد و کاخ دلمه باغچه مورد عنایت سلاطین قرار گرفت، گلخانه از رونق افتاد؛ در سال ۱۸۳۹، زمانیکه وزیر اعظم، مصطفی رشید پاشا، در این مکان حکم سلطان در مورد گلخانه ( Gühane Hatt-ı Hümayunu ) را شخصا برای عموم قرائت کرد، فرمان تنظیمات ( Tanzimat Fermanı، مجموعه ی اصلاحات اجرایی به حکم سلطان ) صفحه های مهمی از تاریخ را رقم زدند. حکومت عثمانی پارک گلخانه را به عنوان مکانی برای اعلام اصلاحات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اش انتخاب کرد.

 

تصویری از پارک گلخانه استانبول 

تصویری از پارک گلخانه

در تمام این مدت سلطان عبدالمجید از قصر گلخانه ( Gülhane Kasrı ) نظاره گر همه ی اتفاقات بود. پس از آن در سال های ۱۸۸۰، عبدالمجید دوم تشخیص داد مناسب ترین مکان برای تاسیس اولین موزه ی بزرگ استانبول پارک گلخانه است. بعد ها با تحلیل رفتن قدرت حکومت عثمانی، پارک گلخانه به حال خود رها شد.

اتفاقات مهم در پارک گلخانه استانبول

یکی از روز های مهم در تاریخچه ی پارک گلخانه، ۲۴ نوامبر ۱۹۲۸ است؛ روزی که آتاتورک در پارک روی یک تخته سیاه برای اولین بار با دستخطی خوانا الفبای لاتین را به مردم معرفی کرد. در همان روز به آتاتورک لقب "معلم ارشد" داده شد و پس از آن از سال ۱۹۸۱، ۲۴ نوامبر در ترکیه روز معلم شناخته میشود. در سال ۱۹۲۶ مجسمه ای از آتاتورک، ساخته ی هاینریش کریپل ( Heinrich Krippel ) در پارک بر افراشته شد.

 

مجسمه آتاتورک در پارک گلخانه استانبول 

مجسمه آتاتورک در پارک گلخانه

کاربرد پارک گلخانه استانبول در گذشته

قبل از عثمان ها، در عصر بیزانس در مکان کنونی پارک، انبار های نظامی قرار داشتند و پس از آن شخصی به ارزش واقعی مکان پی برد و به این ترتیب کاخ مانگانا ( Mangana Palace ) ساخته شد. نزدیک بودن صومعه ی جورجیوس مقدس و چشمه ی (مقدس) هودِگتریا ی باکره به پارک نشان میدهند که پارک گلخانه مکان مقدسی بوده است.

 

رز های پارک گلخانه استانبول

رز های پارک گلخانه 

پارک گلخانه به دلیل قرار گرفتن در شبه جزیره ی تاریخی ای که قلب تپنده ی شهر است، یکی از مکان های اصلی اجتماع و بازدید عموم بوده است (از سال های ۱۸۸۰ در های پارک به روی عموم باز شده است). پارک گلخانه همیشه مملو از مردمی بود که به منظور پیکنیک یا حضور در کنسرت های عمومی رایگان اجتماع میکردند؛ در گذشته پارک شامل مکان های تفریحی، کافه ها و زمین های بازی میشد و باغ وحش کوچکی داخل آن قرار داشت که به جذابیت این پارک می افزود.

کاربرد امروزی پارک گلخانه استانبول

موزه ی تاریخ علوم و فنون اسلام، در ضلع غربی پارک در مکان اصطبل های سابق کاخ توپکاپی قرار گرفته است. این موزه در می ۲۰۰۸ توسط نخست وزیر ترکیه، رجب طیب اردوغان افتتاح شد. موزه شامل ۱۴۰ نسخه از اختراعات مربوط به ستاره شناسی، جغرافیا، شیمی، نقشه برداری، فیزیک نور، داروسازی، معماری، فیزیک و امور جنگی متعلق به قرون ۸ تا ۱۶ میباشد.

 

موزه پارک گلخانه استانبول 

موزه پارک گلخانه

بازسازی پارک گلخانه استانبول

پارک گلخانه در سال های اخیر تحت نوسازی گسترده ای قرار گرفته است؛ حذف باغ وحش، شهر بازی و زمین های پیک نیک باعث افزایش فضای باز پارک شده است. مسیر های گردشی دوباره باسازی و حوض بزرگ در سبکی مدرن نوسازی شده است. با از بین رفتن سازه های بتنی، پارک چشم انداز طبیعی سال های ۱۹۵۰ اش را باز یافت و درخت هایی که قدمتشان به سال های ۱۸۰۰ بازمیگردد بار دیگر قابل مشاهده شده اند.

امیدواریم که این مطلب در سفر به شهر اسنانبول برای شما مفید واقع شود.

خواهشمندیم در صورتیکه قصد سفر به شهر استانبول را دارید،برای رزرو تور استانبول با ما در تماس باشید.

منبع

پارک گلخانه استانبول





:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: